ענף התעופה עובר שינויים רבים כל העת ובכל הנוגע לישראל מדובר בעיקר על חברות תעופה זרות רבות שהחלו לטוס מישראל למגוון יעדים חדשים ופחות חדשים בכל רחבי העולם בכלל ובעיקר ביבשת אירופה.
חברות אלו הן במרבית המקרים חברות לואו קוסט, שפעילות בקווי תעופה סדירים, בדומה לחברות התעופה הסדירות, אך מציעות חוויית טיסה מצומצמת יותר ולא פינוקים שונים שמציעות חברות התעופה הסדירות והמוכרות.
בחברת תעופה של לואו קוסט אתם משלמים למעשה רק על כרטיס טיסה וכל תוספת כמו מושב מוגדר מראש, כרית ושמיכה, מזון ושתיה וכן הלאה – הכל בתשלום נוסף על כרטיס הטיסה. הדבר מזכיר פחות או יותר אוטובוס תיירים אך כרטיסי הטיסה גם הרבה יותר זולים.
האפשרויות הללו פתחו בפני הישראלים גם יעדים חדשים רבים לבקר בהם, בעיקר במדינות אירופה, ובין השאר עלו על מפת התיירות של הישראלים יעדים כמו קרקוב, פוזנן, יאסי, ריקוויק, מנצ'סטר ועוד יעדים רבים שבעבר אי אפשר היה להגיע אליהם בטיסה ישירה ובטח לא בכזאת שהעלות שלה זולה לעתים מנסיעה ברכבת לאילת.
מבול הטיסות יצר עומס בשדה התעופה והדבר גרם לכך שהחברות הללו (לא כולן, וגם אחרות…) מאחרות לעתים בהמראות או מבטלות טיסות כיוון שלא מכרו מספיק כרטיסים או בשל סיבות טכניות כאלו ואחרות. ישראלים רבים נפגעו וכמות התביעות גדלה משמעותית לאורך מספר שנים עד שנחקק חוק טיבי שחוקק ח"כ אחמד טיבי.
פיצוי כספי על ביטול או איחור בטיסה על פי חוק טיבי
חוק טיבי מגדיר במפורש את הזכויות והחובות של הנוסעים וחברות התעופה בכל הנוגע לעיכובים בטיסה, ביטול טיסה והפיצויים שזכאי להם הנוסע במקרים הללו. המפתח לקבלת פיצויי מחברת התעופה הוא על בסיס כמה פרמטרים שונים כאשר המרכזי שבהם הוא משך זמן עיכוב הטיסה והאם היא גם בוטלה בסופו של דבר או הוגרה כמבוטלת.
פיצוי על איחור בטיסה נקבע על כל איחור בן יותר משעתיים (בכל זאת ייתכנו עיכובים קלים ברמת הסביר). במקרה שכזה מגיע לכל הנוסעים בטיסה המיועדת סל של הטבות ופיצויים מצד חברת התעופה כדי להקל עליהם את ההמתנה לטיסה.
במקרה והטיסה ממשיכה להתעכב מעבר ל 5 שעות, הרי שכאן כבר חובה על חברת התעופה למצוא עבור הנוסעים טיסה חלופית (אפילו בחברה אחרת), כזו שהם מסכימים לעלות עליה כמובן או לפצות אותם כספית בסכום הרכישה של כרטיס הטיסה שלהם.
כאשר העיכוב נמשך ועולה על 8 שעות, הרי שמדובר מבחינת חוק טיבי במצב שווה ערך לביטול של טיסה ולכן חלים כאן ההגדרות הנוגעות לעניין פיצוי על ביטול טיסה שכולל את כל ההטבות והפיצויים שצוינו קודם לכן ובנוסף לכך את הזכות לתבוע בבית המשפט פיצויי נוסף על עגמת נפש או נזק שנגרם לנוסעים התובעים עכב ביטול הטיסה או העיכוב הכה ארוך שלה.
סיבות לתביעה לפיצויי כספי נוסף יכולות להיות מסיבות שונות, לדוגמא איחור לכנס מקצועי או פגישת עסקים, החמצה של חופשה שתוכננה מראש, איחור משמעותי או אי הגעה לאירוע משפחתי חשוב וכן הלאה. כל אלו אכן מקרים בהם הצרכן הוא הנפגע ולכן זכותו לתבוע פיצוי מחברת התעופה.